Voor het eerst een galerie binnenstappen kan eng zijn. Velen durven het niet. Misschien moet je wel entreegeld betalen! Hoe moet je je gedragen? Wat is gepast en wat niet? Moet je gelijk iets kopen? En je zult vast en zeker veel verstand van kunst moeten hebben! Nou, mij niet gezien (hoewel ik sommige kunst stiekem eigenlijk wel mooi vind…).
Als jij net zo denkt, ben je bij ons aan het goede adres.
Want om te beginnen met die vooroordelen: de toegang
is gratis. Er lopen echt geen bewakers. Je hoeft niet te
fluisteren (maar schreeuwen is nou ook weer niet nodig).
Je moet nooit iets kopen (het mag wel); alleen kijken is
ook gewoon prima: kijk ’s kunst. En zelfs verstand van
kunst hoef je niet te hebben! Het gaat niet om je kennis
maar om wat je mooi vindt. En wat jij prachtig vindt, daar
gruw ik misschien wel van. Of net andersom. Dat kan en
mag allemaal. Want: smaken verschillen! Gelukkig maar.
Nou, dat lijkt al een stuk minder eng, niet? En om je nog
meer op je gemak te stellen, hebben we een paar handige
weetjes op een rijtje gezet. Hoewel één weetje eigenlijk
het belangrijkste is: VRAGEN STAAT VRIJ !!! Bedenk ook:
domme vragen bestaan niet, domme mensen helaas wel:
die stellen geen vragen.
Allereerst iets duidelijk maken: de kunst die wij exposeren en te koop aanbieden is niet van onszelf.
Niet zelfgemaakt en ook niet door ons ingekocht. Die kunstwerken zijn wél van echte kunstenaars.
Alleen ‘gewoon goede kunstenaars’ zoeken wij op en uit. Geen klodderaars met eigenwaan, maar ware
vakmensen. Die begrijpelijke kunst maken: realistische en figuratieve kunst, direct herkenbaar. Kunst
die werkelijk wat voorstelt. Dat spreekt ons -nuchtere noorderlingen- namelijk bijzonder aan; vandaar.
Die kunstenaars worden door ons gevraagd hun kunst-met-kwaliteit bij ons tentoon te stellen. Veel
kunstenaars doen dat graag. Zij besteden nl. hun tijd liever aan schilderen of beeldhouwen dan aan
steeds bezoekers ontvangen. Bovendien is hun atelier een kunstwerkplaats en vaak geen bruikbare
tentoonstellingsruimte. En die geschikte ruimte hebben wij nou juist wel. Ons pand heet niet voor
niets: “Opportunitas”. Dat is Latijn en betekent: geschiktheid, gelegenheid, geluk, mogelijkheid, kans.
Maar niet alleen voor kunstenaars is onze
galerie een kansrijke mogelijkheid. Ook voor
bezoekers is het de geschikte gelegenheid om
op één plek heel veel goede kunst van
verschillende kunstenaars bij elkaar te zien.
Lekker handig! En na zeven weken hebben we
telkens weer een compleet nieuwe expositie
met diverse kunstwerken van weer andere
kunstenaars. Zo blijf je terugkomen…
Wij hanteren vier criteria waaraan kunstwerken die we tentoonstellen moeten voldoen: de 4 PR.’s: PRACHTIG (qua uitvoering), PRETTIG (qua onderwerp), PROFESSIONEEL (qua techniek) en PRIJSBEWUST.
Vooroordeel: kunst is duur
Veel kunst is niet goedkoop, dat klopt. Maar kunstwerken
koop je ook niet elke week. Het zijn geen
boodschappen. Bovendien is kunst uniek: van een
kunstwerk is er maar één exemplaar (of hoogstens
een paar, zoals bij etsen en houtsneden of gegoten
bronzen beeldjes). En kunst is handwerk, er gaan
dus heel wat uurtjes in het maken ervan zitten. Als
je dat meerekent, valt het met de meeste prijzen
van kunst feitelijk nog wel mee. Zeker de prijzen van
kunst van deze tijd lopen meestal echt niet in de
tonnen of zelfs miljoenen (zulke groteske bedragen
worden eigenlijk alleen op kunstveilingen betaald).
En je koopt voor (minder dan) een paar honderd of
een paar duizend euro wel iets waar je je hele leven
van kunt blijven genieten! En wat zijn waarde houdt.
Dat kan je van bijv. een nieuwe auto niet zeggen (en
die is duurder, slurpt brandstof en kost onderhoud)!
Hierna zie je wat allemaal kan of moet meetellen bij het bepalen van de prijs van een kunstwerk.
Hoe komt globaal de prijs van een kunstwerk tot stand?
1. De gebruikte materialen (bijv.: schilderslinnen & verf & lijst, of: was & brons & sokkel) +
2. Afschrijving op gebruikte gereedschappen (bijv. kwasten, penselen, paletmessen) en
hulpmiddelen/apparaten (bijv. schildersezel, drukpers, boetseerschijf, keramiekoven) +
3. Toerekening van kosten (bijv. atelierhuur, stookkosten oven, gietkosten, verzekering) +
4. Vergoeding voor de tijd die aan het kunstwerk is besteed (‘uurloon’ van de maker) +
5. Verpakkings- en transportkosten (bijv. van atelier naar galerie) +
6. Verschuldigde belasting (denk aan btw) +
7. Commissie* voor de galeriehouders. Dat gebruiken wij voor o.a. de vaste lasten van de
galerie en verzekering, tentoonstellings-organisatiekosten, promotiekosten, reiskosten
(wij bezoeken bijv. veel kunstenaars) en belasting. Maar ook voor het behoud - en dus
noodzakelijk onderhoud - van ons historische, ruim anderhalve eeuw oude pand.
*N.B.: wij verkopen namens de kunstenaars! We bemiddelen dus tussen kunstenaar en koper. Voor onze diensten ontvangen wij een vergoeding per verkocht kunstwerk; dat noemt men de commissie.
Sommigen zien kunst als een prima investering (belegging). “Beter je geld boven je bank dan op de bank”. Inderdaad blijkt goede kunst door de jaren heen behoorlijk waardevast. Het vermindert dus niet snel in waarde zoals bijv. die auto. Sterker nog: over 50 jaar is het waarschijnlijk echt wel meer waard. Maar snel rijk worden door een kunstwerk binnen een paar jaar met heel veel winst weer te verkopen, zal helaas vaak een illusie blijken. Miljonair zal je er in ieder geval niet van worden. Maar… moet dat? Met een kunstwerk dat jij prachtig vindt en waar je elke dag van geniet, ben je toch al de koning te rijk!
Nog een weetje: soms zie je in een galerie naast of onder een kunstwerk een rode of groene stip. Geheime tekens? Eh, nou nee. Eerder een snelle en makkelijke manier om iets duidelijk te maken:
Een rode of groene stip: wat betekent dat?
= VERKOCHT
Een rode stip bij een kunstwerk? Dan is dat kunstwerk al verkocht.
Wil jij ook een kunstwerk kopen? Meld je dan bij de galeriehoudster. Je zorgt er vervolgens voor
dat het aankoopbedrag contant of met PIN wordt betaald of eventueel tijdig wordt overgemaakt.
Het werk kan je dan op de laatste (zon)dag van de expositie (tussen 14.00 en 16.00 uur) ophalen
tijdens een informele, gemoedelijke “finissage” (tentoonstellingssluiting)!
= OPTIE
Een groene stip bij een kunstwerk betekent dat iemand een optie (=het eerste
recht van koop) op dat kunstwerk heeft gekregen.
Wil jij een optie omdat je nog wat tijd wenst voordat je een definitieve beslissing neemt?
Waarschijnlijk kan dat. Vraag het gerust aan de galeriehoudster. Wij reserveren het dan voor je.
Het eerste recht van koop geldt maximaal 1 week. Je kunt er rustig een paar nachtjes over slapen!
Wat ook wel handig is om te weten: een paar termen (jargon) uit de kunstwereld en wat ze betekenen:
Vaktaal... maar wat houdt het in?
- eigentijds: | van onze (tegenwoordige) tijd, niet oud |
![]() |
- realistisch: | zo weergegeven als de werkelijkheid is | |
- fotorealistisch: | precies zo weergegeven als op een foto | |
- figuratief: | herkenbaar, stelt iets bekends voor | |
- non-figuratief: | niet herkenbaar, niet concreet, abstract (→) | |
- impressionisme: | het weergeven van de eerste (vluchtige) indruk, vlotte momentopname [kunststroming] |
|
- expressionisme: | het weergeven van de persoonlijke beleving van iets; vaak woest, felle kleuren [kunststroming] |
|
- toets: | penseelstreek; het ‘handschrift’ van de schilder | |
- uitsnede: | door de kunstenaar gekozen deel van blikveld | |
- compositie: | rangschikking, ordening; hoe vormen over het schilderij verdeeld zijn, bijv. bij: |
|
- stilleven: | schilderij of tekening van voorwerpen die niet uit zichzelf kunnen bewegen | |
- ets: | afdruk op papier van een metalen plaat met groefjes die gevuld zijn met inkt | |
- houtsnede: | afdruk van in hout gesneden tekening waarbij de ‘hoge’ delen ge-inkt worden | |
- pastel: | tekening gemaakt met dunne, zachte kleurkrijtjes (pastelkrijtjes genoemd) | |
- keramiek: | product(en) van gebakken klei, vaak ook nog geglazuurd | |
- brons: | legering (metaalmengsel) van koper en tin, o.a. gebruikt voor gegoten beelden |
Tot slot
We hopen je met dit gidsje een beetje houvast te hebben gegeven voor als je bij ons binnenstapt.
Zeker als dat de eerste keer is. Misschien begrijp je nu ook waarom wij alleen op vrijdag, zaterdag,
zondag en veel feestdagen ‘s middags open zijn (en op afspraak). Ten eerste simpelweg omdat we op
andere dagen vaak druk zijn met kunstenaars te (be)zoeken, soms te selecteren uit hun kunstwerken,
afspraken te maken, etc. Ten tweede omdat je echt even de tijd moet nemen, wil je alles op je gemak
bekijken. Die tijd en rust heb je vaak doordeweeks niet (en in het weekend wil je toch eerst uitslapen!).
Maar als je eenmaal ‘over de drempel’ bent, zal je verbaasd staan. Niet alleen van ons fraaie, oude
pand (bouwjaar 1865) met z’n huiselijke inrichting, maar vooral door de prachtige kunst die er hangt
en staat. Daar raak je niet snel op uitgekeken! Tussendoor kan je dan altijd even aanschuiven in onze
leuke woonkeuken voor een kop koffie of thee. Jij krijgt bij ons een warm welkom! Wij doen niet uit de
hoogte, maar stellen je graag op de hoogte. Want je weet het nu: VRAGEN STAAT VRIJ. Graag tot ziens!
Annelies en medewerk(st)ers
P.S.: De routebeschrijving om bij ons te komen vind je elders op deze website.
Daarop staan ook onze openingstijden én welke expositie er op dit moment is.
De galerie is gevestigd in een historisch woonwinkelpand, vroeger een
brood- en banketbakkerij, uit 1865. In 1926 werd de voorkant verbouwd
in Art Deco-stijl. De galerie beslaat het gehele voorhuis beneden, van
voormalige winkel, broodbakkerij en mooie kamer tot woonkeuken.